O posibilă soluție parțială privind știrile false răspândite pe Facebook pornind de la cazul Express24.ro

Am analizat ieri în Facebrands PRO timp de o zi evoluția răspândirii pe Facebook a două articole online, unul fiind o știre falsă publicată de site-ul expres24.ro, iar celălalt un articol publicat de Lucian Mândruță pe blogul său, articol care a încercat să afle originea inițiativei și să o deconspire.

Având în vedere viteza cu care se răspândea ieri dimineață articolul lui Lucian Mândruță și faptul că se apropiase deja la 2/3 din numărul de likes&shares obținut de știrea falsă, am pus un pariu intern că acest articol îl va depăși în răspândire până la finalul zilei pe celălalt, ceea ce s-a și întâmplat, ieri, la câteva minute după ora 22:00. Azi la 10.30 articolul deconspirator avea 12.286 likes&shares față de  11.678 știrea falsă. În aproape 24 de ore diferența dintre cele 2 știri a ajuns de la -3136 la + 608 și crește în continuare.

Aveți mai jos graficul ‘cursei’ pentru like-uri și share-uri pe Facebook între cele două articole.

De asemenea, mai jos puteți urmări și  ’viteza de răspândire’ a celor două articole. E posibil ca viteza de răspândire să fi avut și valori mai mare înainte de a începe noi analiza, însă recordul în perioada analizată este de 1292 likes&shares ‘la oră’, adică 21,3 pe minut. O interacțiune la fiecare 3 secunde, în medie.

Noi vom continua să urmărim modul în care se răspândesc știrile pe Facebook, și cele reale și cele false, avem module dedicate pentru asta pe care le îmbunătățim permanent și vom încerca să urmărim dacă putem afla din timp care sunt cele mai periculoase știri din perspectiva potențialului de răspândire.

Însă până atunci ne bucură faptul că am putut arăta cu cifre cum o știre deconspiratoare poate depăși în răspândirea pe Facebook știrea falsă pe care o deconspiră, și credem că aceasta poate fi o soluție de moment până la găsirea altora: răspândirea mai amplă a știrilor corecte, în defavoarea celor false, la care presa, jurnaliștii, bloggerii și orice cetățean responsabil poate contribui. Evident, nu chiar aceiași oameni vor fi expuși celor două seturi de informații, însă oricine vede pe cineva răspândind știrea falsă poate avea la îndemână și alternativa.

Evident nu e soluția finală, și vom investiga și noi în continuare acest subiect.

Pentru orice întrebări pe această temă, despre răspândirea informației pe Facebook în general și orice alt subiect legat de analiza activității și engagementului pe Facebook, vă stăm mereu la dispoziție.